Napięcie elektryczne, natężenie prądu oraz rezystancję zmierzysz za pomocą miernika elektrycznego. Przyrząd ten bywa także nazywany multimetrem. Jeśli zdecydujesz się na model kosztujący więcej niż kilkanaście złotych, będziesz mógł zmierzyć również poziom głośności i temperaturę urządzeń.
Cyfrowy miernik elektryczny to urządzenie, bez którego nie rozpocznie pracy żaden elektryk. Bez względu na to, czy chodzi o sprawdzenie akumulatora w samochodzie, czy test diody lub pomiar tranzystora, do każdej z tych czynności niezbędny będzie miernik do pomiarów elektrycznych. Poszczególne modele multimetrów różnią się ilością dostępnych funkcji, zanim więc zdecydujesz się na zakup, zastanów się, do czego konkretnie będziesz używał tego urządzenia.
Koszt zakupu urządzenia zależy przede wszystkim od jakości sprzętu i liczby funkcji, jakie może mieć miernik elektryczny. Multimetry w różnych cenach znajdziesz w ofercie sklepów Obi oraz Jula, które są partnerami Programu. Kupując u nich, zbierasz punkty PAYBACK, które następnie możesz wymienić na atrakcyjne nagrody na naszej stronie internetowej.
Funkcje, jakie może mieć miernik elektryczny to:
napięcie prądu stałego i sinusoidalnego;
natężenie prądu stałego i sinusoidalnego;
rezystancja;
pojemność;
częstotliwość;
pomiar temperatury;
sprawdzanie obrotów silnika;
automatyczne ustawianie zakresu;
pomiar tranzystora;
test diody.
Aby zmierzyć napięcie, które występuje pomiędzy dwoma elementami o różnym potencjale elektrycznym, należy przyłożyć sondy miernika w odpowiednich punktach. Różnica potencjałów pomiędzy jednym a drugim punktem pomiarowym (napięcie elektryczne), będzie określała wynik. Podczas dokonywania pomiaru przez multimetr będzie płynął prąd. Opór elektryczny jest wówczas bardzo duży, więc natężenie będzie niewielkie.
Podstawowe elementy budowy multimetrów to: wyświetlacz, wyłącznik zasilania, skala pomiarów oraz przełącznik funkcji i zakresów. Mierniki do pomiarów elektrycznych mają zwykle trzy lub cztery gniazda pomiarowe. Aby jednak móc skorzystać z urządzenia, potrzebne są jeszcze sondy, które powinny zostać dostarczone razem z multimetrem. Jedna ma czerwony, a druga czarny kolor. Czarna sonda zawsze podpinana jest do zacisku wspólnego (COM), a czerwoną wpina się do jednego z pozostałych gniazd. Jeśli ma to być pomiar napięcia (Volt), wówczas trzeba znaleźć literę V i wpiąć w to miejsce sondę.
Mierniki mają zwykle od trzech do czterech gniazd pomiarowych, które oznaczone są w następujący sposób:
mA – gniazdo do pomiaru małych prądów, podłącza się do niego przewód czerwony;
A – gniazdo służy do pomiaru dużych prądów, podłącza się do niego przewód czerwony;
VΩmA – gniazdo obsługuje pomiar napięcia, oporu lub małych prądów. Tego rodzaju symbol gniazda obecny jest w miernikach, które mają trzy gniazda. W przypadku, kiedy multimetr posiada cztery gniazda, oznacza się je jako VΩHz lub VΩC. W takim przypadku zmienia się jego przeznaczenie. Zamiast małych prądów, wykorzystuje się je do pomiaru częstotliwości lub pojemności. Podłącza się do tego gniazda przewód czerwony;
COM – to gniazdo, do którego wpinany jest czarny przewód pomiarowy.
Obsługując miernik elektryczny, należy również wziąć pod uwagę następujące parametry:
rozdzielczość – określa czułość urządzenia, czyli minimalną zmianę parametru, na jaką zareaguje miernik;
błąd pomiaru – wskazuje na dokładność miernika. Parametr ten podawany jest w przypadku ściśle określonych warunków pracy miernika, takich jak np. wilgotność i temperatura. Jeśli warunki pracy się zmieniają, wówczas pomiary mogą się różnić.
Jak sprawdzić akumulator miernikiem elektrycznym?
Kiedy „siada” akumulator, rozruch auta jest niemożliwy. Powód rozładowania baterii pozwoli znaleźć miernik elektryczny. W tym celu musisz podpiąć czarny przewód do wejścia COM, czerwony natomiast do gniazda z literą V. Następnie ustaw pokrętło w pozycji prądu stałego, oznaczonego jako DCV. Kiedy sprzęt jest już przygotowany do pomiaru, czarny przewód należy zetknąć z klemą ujemną baterii, a przewód czerwony z klemą dodatnią. Jeśli akumulator jest sprawny, wówczas multimetr powinien pokazywać około 12 V. Jeżeli wynik okaże się zdecydowanie niższy, będziesz wówczas pewien, że akumulator jest niedoładowany. W podobny sposób możesz sprawdzić świece żarowe w silniku wysokoprężnym. Kiedy są niesprawne, silnik nie pracuje poprawnie. W tym przypadku należy ustawić pokrętło multimetru w pozycji, która mierzy opór (Ω), na najniższą wartość. Przewody wpina się podobnie jak w przypadku akumulatora – czerwony przewód powinien dotknąć czubka świecy, a czarny masy. Jeśli świeca działa poprawnie, wyniki wynosi ok. 1 Ω. Jeżeli liczba jest dużo wyższa, świecę należy wymienić.