Haul zakupowy to zjawisko, które pojawiło się ponad dekadę temu, wraz z rosnącą popularnością vlogów internetowych. W amatorskich filmach autorzy prezentują swoje zakupowe zdobycze, a czasami nawet zapraszają widzów na wspólne zakupy i organizują wirtualny spacer po sklepach. Zdaniem specjalistów miał to być chwilowy trend, jednak haule wciąż gromadzą dużą publiczność. Dowiedz się więcej na temat tego fenomenu.
Haule zakupowe dotyczą głównie branży kosmetycznej i odzieżowej, jednak autorzy filmów skupiają się również na żywności, elektronice czy elementach dekoracji wnętrz. Wszystko zależy od koncepcji – często tematem są też zakupy w sieci. Podczas nich możesz nie tylko dorwać niesamowite łupy (haule), lecz także zbierać punkty PAYBACK i wymieniać je na atrakcyjne nagrody rzeczowe, vouchery do wykorzystania u partnerów Programu lub tańsze tankowanie na stacjach bp Polska.
Haule zakupowe wzięły swoją nazwę od angielskiego słowa haul, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza „łup/zdobycz”. Dzielenie się informacjami na temat zdobyczy zakupowych było popularne na długo przed pojawieniem się pierwszych hauli zakupowych w sieci. Omawiane zjawisko zyskało popularność w okolicach 2010 roku, kiedy to autorzy blogów sięgnęli po nowe narzędzia i – zamiast tworzyć kolejne recenzje produktów – zaczęli nagrywać filmiki, które można było obejrzeć w ogólnodostępnych kanałach. W ten sposób powstały haule zakupowe, czyli amatorskie filmy, podczas których autorzy prezentują zakupione produkty lub robią relację na żywo ze swojej wizyty w sklepie.
Trudno jednoznacznie określić, kto zapoczątkował ten fenomen, jednak olbrzymia oglądalność tego rodzaju materiałów sprawiła, że szybko pojawili się kolejni vlogerzy, którzy kontynuowali i rozwijali tę formułę. Na samym początku psychologowie zainteresowani nowym zjawiskiem sądzili, że to tylko chwilowy trend. Jednak rosnąca liczba widzów i naturalne zamiłowanie ludzi do zakupów sprawiły, że w internecie wciąż pojawiają się kolejne haule zakupowe.
W sieci znajdziesz dziś różne rodzaje hauli zakupowych. Są wśród nich:
haule okolicznościowe – vlogerzy nagrywają je z konkretnej okazji, np. przed świętami Bożego Narodzenia czy Wielkanocą. Dobrą okazją może być też otwarcie konkretnego sklepu lub premiera produktu znanej marki;
haule tematyczne – materiały na temat zdobyczy zakupowych najłatwiej podzielić ze względu na ich tematykę. Najpopularniejsze są oczywiście filmy na temat ubrań i kosmetyków, ale vlogerzy nie zapominają o elektronice, żywności czy artykułach dekoracyjnych do domu;
haule zakupowe w formie stacjonarnej – vloger dzieli się informacjami na temat zakupionych produktów u siebie w domu. Niektórzy twórcy organizują nawet „ministudia nagraniowe”, dzięki którym mogą uzyskać lepszą jakość obrazu i dźwięku nagrywanych materiałów;
haule zakupowe w terenie – szczególnie atrakcyjną formą jest transmitowanie zakupowego szaleństwa na żywo. Polega to na tym, że vloger udaje się na zakupy i na bieżąco relacjonuje swoim widzom, co udało mu się kupić. Tego rodzaju haule mogą mieć nawet formę transmisji na żywo, jednak autorzy muszą liczyć się z tym, że nie każdy sklep będzie przychylny tego typu akcjom;
haule reklamowe/sponsorowane – gdy oglądasz niektóre materiały, z pewnością masz wrażenie, że autorzy tworzą je w celach reklamowych. Firmy zgłaszają się do youtuberów, którzy mają liczne grono fanów, aby zwiększyć popularność swoich produktów w sieci.
Trendy w haulach zakupowych
Trendy w haulach zakupowych w Polsce
Kiedy zajrzysz do internetu, przekonasz się, że na polskim gruncie haule zakupowe dotyczą przede wszystkim mody, urody i odzieży. Często połączone są z tutorialami, w których blogerzy pokazują swoim widzom, jak korzystać z danego produktu. Przykładowo, haule zakupowe dotyczące branży kosmetycznej często łączą się z filmikami instruktażowymi na temat makijażu. Ciekawym trendem jest prezentowanie nietypowych produktów zakupionych na zagranicznych rynkach. Na filmach można zobaczyć, jak autorzy otwierają przesyłki, pokazują ich zawartość i – jeśli są to np. ubrania – przymierzają je na oczach widzów.
Trendy w haulach zakupowych na świecie
Haule zakupowe są popularne wszędzie tam, gdzie sięga internet, a więc niemal na całym świecie. Trendy światowe pokrywają się zazwyczaj z tym, co można zobaczyć w Polsce. Autorzy z USA częściej niż Polacy przygotowują haule zakupowe z okazji Black Friday, który za oceanem cieszy się większą popularnością niż w Polsce. Zagraniczni vlogerzy pokazują łupy z wyprzedaży sezonowych – prezentują konkretne marki i bardzo chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami na temat produktów zamówionych online.
Gdzie można oglądać i przeprowadzać haule zakupowe?
Haul zakupowy może przeprowadzić w zasadzie każdy, choć w praktyce robią to przede wszystkim twórcy internetowi – w ramach współpracy reklamowej lub też bezinteresownie. Filmy o zakupowych zdobyczach obejrzysz w mediach społecznościowych – przede wszystkim na platformie YouTube, ale także na Tik Toku, Instagramie czy na Facebooku.
Najważniejsze informacje w artykule
Czym są haule zakupowe i kiedy powstało to zjawisko?
Jakie są rodzaje hauli zakupowych?
Jakie są główne trendy w haulach zakupowych w Polsce i na świecie?
Na jakich platformach można oglądać haule zakupowe?