Sposoby płacenia w sieci zmieniają się wraz z jej użytkownikami. Są coraz bardziej nowoczesne i intuicyjne. Nowe platformy płatnicze, takie jak Afterpay, zdobywają klientów na całym świecie – w tej chwili jest już ich kilka milionów.
Polski rynek e-commerce, czyli handel w Internecie, wyceniany jest na 2023 roku na kwotę około 90 mld złotych. To kwota, która wciąż rośnie, gdyż branża rozwija się bardzo dynamicznie i jest pod tym względem jednym z europejskich liderów. To powoduje, że obsługa e-handlu wymaga coraz nowszych rozwiązań. Prostych, intuicyjnych, zintegrowanych z usługami mobilnymi. Platformą płatniczą wychodzącą naprzeciw takim wyzwaniom, jest Afterpay, której działanie – w dużym skrócie – opiera się na mechanizmie: zapłać później.
Afterpay narodziło się w Australii w roku 2015. Dziś z powodzeniem funkcjonuje w Europie (Wielka Brytania), Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii. To firma związana z branżą technologii finansowych, oferująca nowe, niespotykane dotąd rozwiązania dla klientów i sklepów online. Prawdziwa rewolucja zaczęła się dla platformy Afterpay, kiedy połączyła się z inną firmą proponującą nowoczesne technologie – Touchcorp. Od czerwca 2017 roku platforma działa pod nazwą Afterpay Touch Group. Jej pomysł na biznes to oferta skierowana do sklepów i ich klientów, opierająca się na segmentach „Kup teraz” i „Zapłać później”. Na czym to polega? Dzięki Afterpay detaliści (czyli właściciele sklepów) mogą proponować swoim klientom robienie zakupów bez konieczności natychmiastowej zapłaty za towar. A co w tym rewolucyjnego, skoro kredyt lub sprzedaż ratalna również oferują podobny mechanizm? W Afterpay dzięki usłudze „Zapłać później” klient może dokonać zakupu i zapłacić później, ale bez tradycyjnych kredytów, opłaty z góry lub odsetek. Transakcja jest finalizowana podczas czterech płatności dokonywanych co dwa tygodnie. Klienci nie są obciążeni żadnymi odsetkami za terminowe korzystanie z usług dostępnych na platformie Afterpay. Niewywiązanie się z płatności w określonym terminie może jednak skutkować dodatkowymi opłatami, które klient jest w takim przypadku zobowiązany ponieść. Afterpay to platforma przeznaczona dla osób pełnoletnich. Klienci muszą mieć ukończone osiemnaście lat, aby móc korzystać z usługi.
„Zapłać później” i inne sposoby płatności przez Internet
Przy korzystaniu z platformy Afterpay niezbędna jest pewna forma samodyscypliny i dojrzałości konsumenckiej, aby terminowo regulować wynikające z umowy „Zapłać później” opłaty. W innym przypadku naliczane są dodatkowe koszty, które obciążają klienta. Mimo to Afterpay szybko zyskał uznanie, szczególnie wśród młodszych użytkowników Internetu na całym świecie. Powodem tego jest przede wszystkim niski poziom opłat, które należy ponieść, a także mechanizm tworzenia i działania społeczności, w której można wymieniać się opiniami i dzielić okazjami do ciekawych zakupów. Jak wiele firm, dla których to młodsi odbiorcy są główną grupą docelową, siłą napędową rozwoju platformy Afterpay jest społeczność oddanych użytkowników. Pozwala to na stabilny wzrost przychodów i rozwijanie usług.
Tego rodzaju rozwiązania są coraz bardziej powszechne, jeśli chodzi o sposoby płatności przez Internet. Platforma Afterpay ma już wielu konkurentów działających w tym segmencie rynku, takich jak Sezzle, Openpay czy Zip.
Choć w Polsce to wciąż niedostępna usługa, rozwój rynku e-commerce wymusza również ewolucję sposobów płatności internetowych. Obecnie na polskim rynku jedną z najpopularniejszych metod płatności jest przelew pay-by-link. Po zakończeniu zakupów w sklepie internetowym. Następnie system powinien przekierować cię na stronę operatora płatności internetowych – tam wybierasz odpowiedni bank, w którym masz konto. Wpisujesz login i hasło do swojego konta internetowego i przenosisz się na stronę z gotową formatką przelewu.
Wówczas wystarczy tylko autoryzować transakcję kodem SMS i gotowe. Wielu użytkowników korzysta także z możliwości płatności usługami BLIK lub PeoPay (w zależności od tego, który bank obsługuje płatności). Jeśli wybierzesz BLIK, system poprosi cię o wpisanie sześciocyfrowego kodu wyświetlanego w bankowej aplikacji mobilnej. Wystarczy zatwierdzić płatność i transakcja zostanie sfinalizowana. Jeżeli korzystasz z aplikacji PeoPay, wówczas powinieneś zeskanować kod QR z monitora komputera i zaakceptować płatność. Wiele sklepów internetowych wciąż akceptuje transakcje dokonywane kartą płatniczą, gdzie trzeba wpisać numer karty, datę ważności oraz kod CVC/CVV. Wśród dostępnych usług jest również cyfrowy portfel MasterPass, do którego podpina się karty płatnicze MasterCard, aplikacja Revolut wraz z kartą oraz ApplePay.
Rozpocznij oszczędzanie z PAYBACK: zbieraj °punkty, wymieniaj na zakupy i nagrody!